Je VELUX ACTIVE is beveiligd met een systeemsleutel voor veilige draadloze communicatie.
Wat is een systeemsleutel?
Je kunt de systeemsleutel zien als een geheim wachtwoord dat je VELUX producten beschermt. Wanneer je je systeem voor het eerst instelt, wordt deze sleutel eenmalig gedeeld tussen de bediening/gateway en alle aangesloten apparaten (dakramen, raamdecoratie, rolluiken). Vervolgens wordt de sleutel achter slot en grendel geplaatst en nooit meer getoond. Telkens wanneer je een opdracht verzendt, codeert (versleutelt) het systeem het bericht met deze sleutel, zodat alleen je apparaten het kunnen begrijpen. Het is als het ware een privétaal die alleen door je systeem wordt begrepen.
Waarom wordt de systeemsleutel in de gateway bewaard en wat is het risico daarvan?
Wanneer je in de app wijzigingen aanbrengt in de beveiliging (gateway verwijderen, verhuizen, toegang intrekken), worden alle gegevens gewist, behalve de systeemsleutel. Hierdoor is het gemakkelijker om de gateway opnieuw te installeren, omdat de gateway dan automatisch opnieuw verbinding kan maken met je VELUX producten.
Maar er is een klein risico aan verbonden. Als je de gateway aan iemand anders doorgeeft, kan deze nog steeds toegang krijgen tot je VELUX producten. De enige manier om hun toegang te verwijderen, is het uitvoeren van een harde reset. Hierbij wordt de systeemsleutel voorgoed gewist.
Als je de gateway verkoopt of weggeeft, moet je deze altijd eerst resetten.
Hoe kan ik een harde reset uitvoeren op de gateway?
- Neem de stekker uit het stopcontact.
- Doe de stekker weer in het stopcontact.
- Wanneer de LED (aan de achterkant) groen knippert, houd je de knop met het tandwielpictogram ingedrukt.
- Laat de knop los wanneer de LED rood knippert en druk vervolgens nogmaals kort op de knop om de reset te bevestigen.
- Alles wordt dan gewist, zodat je systeem veilig blijft!